Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Kareem..

Assalamualaikum sahabat-sahabatku,

Kita sekarang sedang berada di bulan Ramadhan yang Mulia. Kedatangan bulan ini membawa satu rahmat yang amat besar bagi kita semua. Syaitan sudah diikat, tetapi hawa nafsu masih lagi berlegar disekeliling kita. Jangan ingat kita susah nak buat dosa dalam bulan ini walaupun syaitan sudah tidak dapat menggangu kita. Kalau nafsu tidak ada, jadi malaikat lah semua. Ramai yang masuk syurga. Kalau ada syaitan, lagi kuatlah kot hasutan dia tu. Haa.. sebelum syaitan dilepaskan nanti perbanyakkanlah beramal jariah macam bersedekah, tolong orang, bertadarus al-Quran dan banyak lagilah. Pahala digandakan tau. Kalau boleh, target habiskan satu Quran masa bulan Ramadan ini. Sehari 1 Juz.

Tu jelah yang Angah nak beritahu serba sedikit pada hari ini. Rasanya tak sabar nak tunggu sepuluh malam terakhir. Hehehe. Malam Lailatul Qadar nanti malaikat rahmat turun bagi rahmat bagi sesiapa yang beramal pada malam tersebut. Nauzubillah malaikat turun macam mana. Tapi harap-harap dapatlah kita semua berjumpa malam tersebut. Aminn..

Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Saturday, August 7, 2010

Berkat Membaca Bismillah

Pada zaman dahulu, ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan.

Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya.

Suaminya berkata sambil mengejak, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."

Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu."

Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan."

Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja.

Wednesday, August 4, 2010

Pengorbanan Suci Seorang Insan

Seorang pemuda sedang dalam satu perjalanan yang jauh, berasa amat letih. Dia pun berhenti berehat di satu kawasan perkampungan dan melepaskan kudanya mencari makan di situ. Oleh kerana keletihan, pemuda itu tertidur di bawah pokok. Kudanya yang kelaparan merayau di satu kawasan ladang dan meragut tanaman di situ. Tidak berapa lama kemudian, sang petani yang memiliki ladang itu pun balik. Melihatkan habis tanamannya musnah, petani itu hilang kesabaran lalu membunuh kuda yang memakan tamannya.

Apabila terjaga dari tidur, pemuda itu mencari kudanya. Puas dia mencari tidak juga berjumpa. Akhirnya dia ternampak bangkai kudanya di sebuah ladang. Melihat keadaan itu, dia menjadi marah dan mencari pembunuh kudanya. Dia terus meluru ke sebuah rumah berhampiran.

Sebaik saja menjumpai tuan rumah, dia terus menghamun dan berlakulah pergaduhan dan akhirnya petani itu terbunuh. Peristiwa itu diketahui orang ramai. Pemuda itu dibawa berjumpa khalifah untuk diadilkan. Mengikut hukum qisas, bunuh dibalas dengan bunuh. Khalifah memerintahkan supaya dia dipenjarakan sehari semalam sebelum dia dipancung pada jam 5:00 keesokan petangnya. Pemuda itu merayu supaya dia dibenarkan balik dahulu berjumpa ibunya untuk menyelesaikan satu perkara yang amat mustahak.

Khalifah tidak meluluskan rayuan pemuda itu. Namun pemuda itu tidak berputus asa dan terus merayu sambil menyatakan dia mempunyai tanggungjawab yang mesti diselesaikan sebelum dia dihukum bunuh. Dia berjanji akan balik segera sebaik saja urusannya selesai. Khalifah meminta pandangan waris si mati. Anak petani itu tidak mengizinkan pemuda itu pergi kerana bimbang dia tidak akan datang lagi untuk menerima hukuman mati.

Berkali-kali pemuda itu merayu dan bersumpah akan datang semula, namun tiada seorangpun menunjukkan tanda simpati. Akhirnya tampil seorang tua menuju mengadap khalifah menyatakan kesanggupan untuk menjadi tebusan bagi membolehkan pemuda itu balik ke rumah. Orang tua itu tidak lain tidak bukan ialah Abu Zar, seorang sahabat Nabi yang banyak merawikan Hadith. Melihat apa yang berlaku, semua hadirin tercengang dan sebahagian besar memarahi Abu Zar kerana tindakannya yang membahayakan diri sendiri. Abu Zar berjanji untuk menjadi tebusan dan membenarkan pemuda itu pulang menyelesaikan masalahnya. Melihat kejadian ini, pemuda itu menjadi tenang dan mengikat janji bahawa dia akan pulang semula untuk pancung sebaik sahaja urusannya selesai. Abu Zar faham kegagalan pemuda itu menunaikan janji akan mengakibatkan nyawanya tergadai.

Ketika ditanya Khalifah bagaimana dia sanggup meletakkan dirinya dalam keadaan membahayakan, Abu Zar menerangkan demi keluhuran Islam, dia sangat malu melihat tiada siapapun sanggup menghulurkan bantuan ketika pemuda asing itu dalam kesusahan yang amat sangat. Pemuda itu dibenarkan pulang ke rumah sementara Abu Zar pula dikurung di penjara. Pada keesokan petangnya, penuh sesak manusia menuju ke istana khalifah untuk menyaksikan episod yang mencemaskan. Ramai menganggap Abu Zar akan dibunuh kerana kemungkinan besar pemuda itu tidak akan datang menyerahkan lehernya untuk dipancung. Saat yang mendebarkan berlaku apabila beberapa minit lagi jam lima petang, pemuda itu masih belum tiba. Abu Zar dikeluarkan dari kurungan. Kegagalan pemuda itu menghadirkan diri akan menyebabkan Abu Zar menjadi mangsa.

Di saat terakhir, orang ramai melihat kelibat seorang lelaki menunggang seekor kuda dengan amat kencang sekali. Ketika itu riak cemas orang ramai bertukar menjadi reda. Tepat sekali bagaimana dijanjikan pemuda itu sampai genap jam lima petang. Pemuda itu lantas turun di hadapan Khalifah seraya meminta maaf kerana 'terlambat' menyebabkan suasana tegang dan cemas. Pemuda itu menerangkan sepatutnya dia sampai lebih awal, tetapi terlewat disebabkan tali kudanya putus di tengah perjalanan. Dia menerangkan urusan yang dikatakannya amat penting dulu ialah kerana terpaksa menyelesaikan tanggungjawabnya sebagai penjaga harta anak-anak yatim dan menyerahkan tugas itu kepada ibunya. Pemuda itu berjumpa Abu Zar untuk mengucapkan terimakasih di atas kesanggupannya menjadikan dirinya sebagai tebusan. Selepas itu dia segera ke tempat dilakukan hukuman pancung. Ketika pengawal hendak menghayun pedangnya, tiba-tiba anak petani dengan suara yang kuat meminta hukuman dibatalkan. Dengan rela hati dia memaafkan kesalahan pemuda itu. Mendengar kata-kata anak petani itu, pemuda itu amat lega dan terus sujud tanda syukur kepada Allah.

Friday, April 2, 2010

Selamat Hari Lahir, Ummi !

MasyaAllah. Rasa baru je sekejap Angah ada dengan Ummi. Tengok-tengok dah 5 bulan tak bersama dengan Ummi. Bila fikir-fikir balik, "Eh, dah nak masuk bulan 4 lah. Awal bulan 4 hari lahir Ummi. Angah rasa baru je masuk bulan satu." Tak sangka ya hari ni dah masuk 2 April. Hehe. Hmm, Angah kene sambut hari jadi Ummi dekat Mesir lah pulak kali ni.

Sebenarnya Angah nak hadiahkan apa ya dekat Ummi? Kalau nak hadiahkan barang, mana ada duit nak beli lagipun akan hilang dan rosak jika tak guna dengan baik. Kalau nak hadiahkan bunga, takkan nak post laju bunga dari Mesir ke Malaysia. Kalau nak hadiah makanan, nanti akan dimakan masuk dalam perut. Angah nak hadiahkan benda yang berfaedah dan boleh tahan lama sangat-sangat. Haa.. kalau macam tu Angah hadiahkan doa je lah dekat Ummi. Berfaedah dan bukannya setakat tahan lama, boleh guna untuk akhirat pulak tu.

"Ya Allah, panjangkanlah usia Ummiku dan seluruh ahli keluargaku. Lapangkanlah dada mereka dan bukalah hati mereka untuk mereka menerima segala nasihat dan kebaikan. Tempatkanlah mereka dikalangan orang-orang yang bertaqwa dan beramal soleh. Ampunilah dosa mereka. Permudahkanlah urusan mereka. Ubatilah segala keresahan dihati mereka. Tambahkanlah iman mereka. Tambahkanlah keyakinan mereka terhadap-Mu. Hindarilah mereka dari ujian yang berat. Matikanlah mereka didalam keimanan, ketaqwaan serta keredhaan dan limpah kurnia rahmatmu ya Allah yang Maha Pengasih. Selawat dan junjungan Nabi Muhammad saw, para sahabat baginda, tabi' dan tabi'en serta keluarga baginda."

Terima kasih Angah ucapkan pada Ummi sebab dah banyak didik dan jaga Angah selama ni. Bukan tu je yang Ummi buat untuk Angah, banyak lagi. Moga-moga doa anak-anak Ummi boleh menenangkan hati seorang ibu dan boleh membantu Ummi terus berbakti untuk akhirat kelak.

**********************************************************

Friday, March 26, 2010

Doakan Wan Angah sentiasa dalam rahmat Allah..

Assalamualaikum.

Semalam Angah buka blog Ummi Angah untuk baca artikel baru. Bila Angah buka je, "Uiih, Wan sakit ke?", Angah terkejut bila dapati Wan terlantar sakit di hospital. Tak taulah hospital mana. Lepas Angah habis baca artikel tu terus Angah inform kat Along, "Along, baca blog Ummi Along. Wan sakit." Tak lama kemudian, terus Along buka dan baca blog Ummi.

Cerita dia macam ni, Ki dah kejut Wan berkali-kali untuk bangun solat Subuh tapi tak bagun jugak seolah-olah macam orang pitam. Pada pukul pukul jam 6.2 pagi, terus Ki telefon Abi untuk datang membuat pemeriksaan kecemasan. Ummi Abi pun terus call ambulan dan Wan diberikan rawatan segera. Alhamdulillah, Wan sedar juga akhirnya namun keadaan Wan tetap tidak bermaya.

Kini, Wan dah pulang kembali ke kampung halamannya setelah diberi rawatan di hospital. Dengar cerita dari Ummi Angah sendiri keadaan Wan seperti bayi yang baru lahir di dunia yang baru, tidak tahu arah tuju dan mana tempat dia berada sekarang. Tapi alhamdulillah, Wan masih lagi ingat nama cucu-cucu Wan. Yang paling menyedihkan, Wan acap kali menyebut nama Nyang yang telah lama meninggal. Kesian Wan...

Angah rasa rindu pulak dekat Wan Ki Angah. Angah tak nak bila Angah balik nanti tak boleh jumpa Wan pulak. Tak seronak lah. Selama ni Wan dah banyak bagi nasihat dan banyak berkorban kat Along dan Angah. Angah harap apa yang Wan lakukan selama ni diredhai Allah dan hidup Wan Ki sentiasa dalam rahmat Allah swt.

Dan yang penting sekali Angah nak minta, kawan-kawan tolong doakan nenek Angah supaya sentiasa dalam rahmatullah dan setiap perbuatan yang dilakukan sentiasa diredhai-Nya...

Thursday, March 18, 2010

Antara Perkara Yang Dapat Membatalkan Keislaman

Assalamualaikum,


Antum semua sihat? Alhamdulillah. Ana pun sihat. Kita semua jaga dari segi anggota badan, anggota ibadah macam mane pulak, ok? Kebiasaannya kita semua ni terlupa jugak nak jaga ibadah kita termasuk ana sekali lah. Kita dah pasti ke diri kita ni sempurna dari segi ibadah? Susah ya nak jaga ibadah kita biar jadi sempurna. Ana pun banyak lalai jugak..haizz. Oklah, hari ni ana nak bagitahu kat antum semua tentang perkara yang dapat batalkan keislaman kita.



1. Syirik dalam beribadah kepada Allah.

"Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan padanya surga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang dzalim itu seseorang penolong pun." (Al Maidah: 72).


2. Menjadikan sesuatu sebagai perantara dengan Allah.


3. Siapa yang tidak mengafirkan orang-orang musrik.


4. Siapa yang meyakini bahwa petunjuk selain Rasulullah saw lebih sempurna ari petunjuk beliau.


5. Siapa yang membenci sebagian dari ajaran Rasulullah.


6. Siapa yang memperolok-olok salah satu ajaran yang dibawa oleh Rasulullah saw. Atau memperolok-olok pahala dan siksaan yang diperoleh maka ia juga kafir.


7. Perbuatan sihir dengan segala bentuknya.


8. Berpaling dari agama Allah dengan wujud tidak mempelajarinya dan tidak mengamalkannya.


9. Mendukung dan membantu orang-orang musrik untuk mencelakakan kaum muslimin.


10. Orang yang meyakini bahwa ada golongan manusia tertentu yang dibolehkan keluar dari syari'ah Muhammad.


Dan tidak ada perbedaan antara pelaku-pelaku sepuluh hal tersebut diatas, baik ia dalam keadaan main-main, bersungguh-sungguh, atau karena takut ketika melakukannya -kecuali orang yang dipaksa untuk melakukannya. Semuanya adalah bahaya yang sangat besar dan sangat sering terjadi. Maka hendaknya setiap muslim dapat menghindarinya dan selalu menghawatirkan dirinya dari hal-hal tersebut.


Ana takut sangat bila ana baca bab-bab murtad dan syirik ni. Oklah, sampai setakat itu sahajalah yang dapat ana berikan pada antum semua. Sebenarnya artikel kat atas yang antum bace tadi ni ana copy sikit-sikit yang ana tak boleh buat sebab ana malas nak tulis nak tulis panjang-panjang. Lagipun susah sikit nak fikir kat CC ni, lain lah kalau kat rumah kan.


Tolong doakan ana dengan abang ana supaya mudah masuk al-Quran, kuat ingatan, sentiasa ingat kepada Allah dan Rasul, sentiasa dalam keadaan sihat, sentiasa didalam keredhaan Allah subhaanahu wata'ala, tidak lupa kepada ibubapa, sentiasa turuti arahan Allah s.w.t dan meninggalkan larangannya. Ana pun insyaallah akan doakan antum semua sentiasa dalam keaadaan sihat sejahtera dunia dan akhirat dan sentiasa dalam keredhaan Allah subhaanahu wata'ala dan banyak lagilah. Selawat dan salam atas junjungan kita Nabi Muhammad SAW dan juga para sahabat, tabi' dan tabi'en serta keluarga beliau.Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Friday, March 12, 2010

Malasnya nak edit post baru!

Assalamualaikum,

Antum apa khabar? Ana harap antum semua sihat. Antum mesti dah tak sabar nak tunggu bila blog ana ni bergerak balik. Hari ni ana dah nak start balik dah blog ni insya-allah. Minta maaflah sebab lama tak edit post baru, lagipun ana sibuk kebelakangan ni. Hmm.. hari ni ana tak nak tulis panjang sangat sebab tak ada semangat pulak hari ni, hehehe.. Sebenarnya dalam seminggu ana ada dua hari je masa lapang. Samalah macam antum semua. Dua hari tu ana kadang-kadang rasa malas jugak nak edit blog.

Asal malas nak edit blog?
(Asal ana malas nak edit blog? Eh! Siapa tanya tu? Haha.. Ana la.)

Biasanya kalau dekat komputer rumah senang sikit nak fikir dengan cari bahan untuk blog. Boleh fikir panjang. Kalau dekat CC terganggu pulak dengan orang yang main komputer sebelah, bunyi-bunyian, orang keluar masuk.. Fikiran pun jadi serabut. Bukan setakat serabut, otak pun nak tercabut. Takot-takot kalau keterlaluan sangat jadi macam tulah.

Oklah.. sampai setakat tu sahajalah coretan ana pada kali ni. Haa.. satu lagi ana nak pesan. Tolong doakan ana dengan abang ana supaya mudah masuk al-Quran, kuat ingatan, sentiasa ingat kepada Allah dan Rasul, sentiasa dalam keadaan sihat, sentiasa didalam keredhaan Allah subhaanahu wata'ala, tidak lupa kepada ibubapa, sentiasa turuti arahan Allah s.w.t dan meninggalkan larangannya. Ana pun insyaallah akan doakan antum semua sentiasa dalam keaadaan sihat sejahtera dunia dan akhirat dan sentiasa dalam keredhaan Allah subhaanahu wata'ala dan banyak lagilah. Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

" Demi masa! Sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan pesan memesan dengan kebenaran serta pesan memesan dengan kesabaran." (Surah Al-Asr, Ayat 1-3)


********************************************************************************************************************

Assalamualaikum sahabatkumaking-sweetness

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons